خبرنگاران 20 استان کشور با کاهش بارندگی دست و پنجه نرم می نمایند

به گزارش مجله خبری تیرول، تهران - خبرنگاران - 20 استان از مجموع کل استان های کشور در سومین ماه سال جاری ودر سال آبی جاری(مهرماه98) تا نهم خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه درسال آبی پارسال کاهش بارندگی را تجربه می نمایند.

خبرنگاران 20 استان کشور با کاهش بارندگی دست و پنجه نرم می نمایند

تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران بیانگر آن است که استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد نسبت به پارسال با کاهش بارندگی روبرو شده اند.

استان های ایلام و خوزستان در بین سایر استان های با بارش کم نسبت به پارسال، کاهش بیش از چهل درصدی را تجربه می نمایند.

استان ایلام از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه98) تا نهم خردادماه 510.6 میلیمتر بارندگی دارد که این میزان درسال آبی پارسال 902.2 میلیمتر بوده و اختلاف 43.4 درصدی را تجربه نموده است.

خوزستان نیز در سال آبی جاری و تا نهم خردادماه درحالی 345 میلیمتر بارندگی داشته که پارسال این میزان به رقم 579 میلیمتر بالغ شده بوده و اختلاف این دوسال 40.4 درصد شده است.

استان هایی که کمترین درصد اختلاف بارش های سال جاری و پارسال را دارند هم گیلان و مازندران هستند که میزان بارش های گیلان در سال آبی جاری و تا نهم خردادماه 991.7 میلیمتر است که پارسال 975.2 میلیمتر بوده و اختلاف یک و هفت دهم درصدی را نشان می دهد.

شرایط بارش های سال جاری مازندران هم 615.2 میلیمتر تا نهم خردادماه گزارش شده درحالی که پارسال 627.4 میلیمتر بارندگی داشته که اختلافی 1.9 درصدی را دارد.

اما در بین استان هایی که شرایط بارش های آنها نسبت به پارسال رشد مثبت دارد دو استان سیستان وبلوچستان و هرمزگان بالاترین رشد بارش ها را داشته اند.

میزان بارش ها درسیستان و بلوچستان تا نهم خردادماه 185 میلیمتر است درحالی که این میزان در سال گذشته 118 میلیمتر بوده و رشد بارش به میزان 56.8 درصدی را تجربه نموده است.

استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری و تا نهم خردادماه 370.1 میلیمتر بارش دارد که این عدد پارسال 224 میلیمتر بوده و رشد بارش ها به میزان 51.7درصدی را نشان می دهد.

میزان کلی بارش های کشورهم سال جاری نسبت به پارسال با کاهش همراه است به گونه ای که از ابتدای سال آبی جاری و تا نهم خردادماه در کل کشور 305.3 میلیمتر بارش رخ داده درحالی که پارسال رقم بارش ها به عدد 330.4 میلیمتر بالغ شده بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1098

به "خبرنگاران 20 استان کشور با کاهش بارندگی دست و پنجه نرم می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 استان کشور با کاهش بارندگی دست و پنجه نرم می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید