بلندمرتبه ها درمسیر باد، برج هایی که در باغ های شمیران سبز شدند

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران، ساخت و سازهای این سال های تهران مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان شهری است. شهری که قرار است از محل همین ساختمان های بلند و بی قواره کسب درآمد کند و اداره گردد.

بلندمرتبه ها درمسیر باد، برج هایی که در باغ های شمیران سبز شدند

جهت دریافت خدمات نمونه طراحی باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ساخت و سازهای ساختمان های بلند در 2 منطقه یک و 22 موضوعی است که شورای شهر تهران طی هفته های گذشته نسبت به آن انتقاد داشت. به اعتقاد اعضای شورای شهر تهران ساخت و سازها در این دو منطقه زندگی را برای اهالی محل سخت نموده و فضای سبز قدیمی را در این مناطق از بین برده است.

آنالیز مصوبات کمیسیون ماده 5 نشان می دهد که طی سال های 90 تا 92 بیشترین مجوزهای ساخت و ساز در این دو منطقه صادر شده است.

در این مدت کمیسیون ماده 5، 165 مصوبه داشته است که 94 مصوبه در حوزه بلندمرتبه سازی بوده است. بیشترین بلند مرتبه سازی ها در منطقه یک و 6 اتفاق افتاده است. در این میان ساخت وسازهای منطقه 22 در کمیسیون ماده 5 آنالیز نشده است.

براساس مصوبات کمیسیون ماده 5، تفاوت قابل ملاحظه ای میان آمار بلند مرتبه سازی ها در منطقه یک با سایر مناطق تهران وجود دارد. منطقه یک 36 مصوبه بلند مرتبه سازی و مناطق 6،3 و 2 نیز به ترتیب 14،18،22 مصوب بلند مرتبه سازی داشته اند.

بیشترین ساخت و ساز های بلند مرتبه در این منطقه در ارضی بایر، باغ، باغ- مسکونی و فضای سبز بوده و بیشترین نوع کاربری مورد درخواست در مصوبات به ترتیب کاربری اداری تجاری با 38 درخواست بوده است.

گزارش شورای شهر تهران از شرایط ساخت وسازهای منطقه یک و نگرانی ها برای افزایش مسائل این منطقه نیز ناشی از همین آمارها است.

بر اساس این گزارش در حال حاضر 110 باغ باقی مانده در منطقه یک تحت فشار سودجویان حرفه ای درخطر است.

راه چاره پیشنهادی برای حفظ این باغات از سوی دبیر شورایاری منطقه شمیران این بود که چون طرح تفصیلی موجود به هیچ عنوان جوابگوی مسائل نیست، بنابراین باید طرح تفصیلی جدیدی برای آن تهیه گردد زیرا برج سازان هیچ گاه قانون 30 - 70 را رعایت نمی نمایند و متأسفانه به دلیل ساخت و سازهای بی رویه، شمیران در حال خفه شدن است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم معتقد است: از تعداد طبقاتی که درطرح جامع برای منطقه یک دیده شده حداقل یک طبقه باید کاسته گردد زیرا معابر و خیابان و تاسیسات آن جوابگوی تقاضاهای به وجود آمده نیست.

مرتضی طلایی هم مصوبه برج - باغ را سبب نابودی باغ های قدیمی شمیران می داند و خواهان بازنگری در مصوبه برج باغ ها است.

نائب رییس شورای شهر تهران تاکید نمود: باید به صراحت بگویم که مصوبه برج- باغ موجب نابودی باغ های شمال شهر تهران شده است.

آمار بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تهران نیز بالا است. به گفته دبیرشورای عالی معماری وشهرسازی این برج سازی ها جهت درست و برنامه ریزی شده ای طی ننموده اند.

ایجاد منطقه 22 در سال 76 مطرح و در سال 78 تصویب شد و در سال 79 شهرداری منطقه 22 تاسیس شد، این منطقه 6 هزار هکتار محدوده شهری و 18 هزار هکتار حریم شهری و 10 درصد مساحت شهر تهران را تشکیل داده است. بر اساس پیش بینی ها قرار بود 16 درصد منطقه را بافت مسکونی و 84 درصد آن را سطوح خدماتی و رفاهی و تفریحی و فرهنگی و آموزشی و گردشگری تشکیل دهد.

این منطقه بر اساس طرح تفصیلی باید قطب گردشگری تهران باشد تا نیازهای رفاهی گردشگری و تفریحی شهر تهران را رفع کند، بر همین اساس پروژه های بسیاری از جمله آبشار تهران، دریاچه خلیج فارس، شهربازی هزار و یک شهر در این منطقه طراحی شد اما وضع موجود این منطقه که 10 درصد مساحت تهران را شامل می گردد، نشان می دهد تا به امروز نزدیک به نیم میلیون نفر در برج های مسکونی این منطقه مستقر شده اند.

همچنین انبوه مجتمع های تجاری در حال ساخت نشان می دهد که فرصت تفریح و گردشگری در این منطقه که قرار بود برای کل شهر تهران کاربری داشته باشد از دست رفته است. بر اساس گزارش شورای شهر تهران یک پنجم ساخت و سازهای شهر تهران در این منطقه در حال اجرا است و استقرار مجتمع های مسکونی و تجاری فراوان هیچ چشم انداز خوبی برای آینده این منطقه باقی نگذاشته است. گفته می گردد ساخت و سازها در این منطقه بر اساس یک مصوبه ده کلمه ای اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 824

به "بلندمرتبه ها درمسیر باد، برج هایی که در باغ های شمیران سبز شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندمرتبه ها درمسیر باد، برج هایی که در باغ های شمیران سبز شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید