آنالیز مودم هواوی B715: همه چیز خوب اما جای TD LTE خالی است

به گزارش مجله خبری تیرول، مودم هواوی B715 با سرعت 450 مگابیت را باید یکی از برترین مودم های سیم کارتی 4.5G بدون TDLTE بدانیم. مودمی با کیفیت ساخت بالا، سرعت خوب و مشخصات مناسب برای کاربران خانگی!

آنالیز مودم هواوی B715: همه چیز خوب اما جای TD LTE خالی است

مودم هواوی 715 پس از مودم های 612، 622، 525 و 315 عرضه شده و نسبت به آن ها، معینات به روزتری دارد ولی لزوما شاید کارایی بهتری نداشته باشد.

در این مقاله، می خواهیم از نزدیک مودم هواوی B715s-23c را آنالیز کنیم. مودمی که در ایران زیاد دیده نشده و قیمت نسبتا بالایی دارد اما نباید از کیفیت و سرعت خوب آن به سادگی گذشت.

طراحی مودم هواوی B715

مودم سیمکارتی نسبتا بزرگ و سنگین و جاگیری است. وزن این مودم حدود 450 گرم و میزان آن 240 در 448 در 47 میلی متر است.

یک طراحی مستطیلی با لبه های گرد و ضلع پایینی قطورتر و لبه بالایی نازک تر دارد؛ به طوری که افقی روی میز قرار می گیرد و طراحی عمودی ندارد.

درگاه های ارتباطی و کانکتورهای آنتن خارجی در پنل پشتی است. در بخش زیرین، شیار سیم کارت میکرو واقع شده است و در پنل جلویی، نشانگرهای LED در بالا و لوگوی هواوی در پایین دیده می گردد.

در لبه بالایی مودم، کلید Power و کلید WPS دیده می شوند که البته خیلی کوچک و تخت و فلزی هستند. به جز این دو کلید، فقط در پشت مودم، کلید ریستارت هم واقع شده است.

مودم B715s-23c دارای دو کانکتور SMA نصب آنتن خارجی است. در مدلی که برای تست در اختیار ما قرار گرفته بود؛ دو آنتن خارجی هم درون جعبه بود که همان ابتدا به مودم متصل کردیم.

چراغ های چشمک زن مودم، خیلی ریز هستند و در بیشتر اوقات، دقیقا نمی توانید تشخیص بدهید روشن یا خاموش اند.

اگر چراغ ها سبز رنگ باشد؛ به معنای روشن و تایید شرایط مودم است؛ قرمز به معنای وجود مشکل و آبی رنگ به معنای شرایط نامعین است.

اسلات سیم کارت میکرو، دارای یک درپوش است که به سادگی و راحتی برداشته شده و می توانید سیم کارت را جا بزنید تا بیرون بیاورید و تعویض کنید.

کیفیت ساخت این مودم بالا است. این نکته را با در دست گرفتن آن، خواهید فهمید و اصطلاحا مودمی تو پر و محکم است.

معینات مودم هواوی B715s-23c

این مودم سیم کارتی از رده LTE Cat 9 است تا حداقل روی کاغذ، سرعت دانلود 450 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 50 مگابیت بر ثانیه را داشته باشد.

از نظر باندهای فرکانسی 4G قابل پشتیبانی، مسئله ای در ایران ندارد؛ جز اینکه خبری از باند 42 برای اتصال به اینترنت TD LTE ایرانسل و مبین نت نیست:

4G LTE: Band 1/3/7/8/20/28/32/38

شاید بزرگ ترین علت عدم استقبال از این مودم در بازار ایران، همین عدم پشتیبانی از اینترنت تی دی باشد که این روزها حسابی میان مردم، پر هوادار و پر مصرف است و جایگزین اینترنت ADSL محسوب می گردد.

این مودم از باندهای فرکانس 3G و 2G هم پشتیبانی می نماید که الان کمتر در ایران، استفاده می شوند.

وای فای دو بانده AC1200 روی فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز با پشتیبانی از 64 کاربر، مزیت بزرگ بعدی مودم 715 هواوی است.

4 درگاه شبکه LAN گیگابیتی دارد که یک درگاه در نقش LAN/WAN ظاهر می گردد و می توانید به وسیله آن، مودم دیگری به مودم روتر B715 وصل کنید.

1 درگاه تلفن ثابت، 1 درگاه USB 2.0 و همان طور که اشاره کردیم؛ دو کانکتور آنتن خارجی هم دارد.

پنل کاربری و نصب مودم B715

با آدرس آی پی 192.168.8.1 و نام کاربری/رمزعبور admin/admin می توانید وارد پنل کاربری مودم هواوی شوید.

در ابتدا از شما می خواهد قابلیت آپدیت اتوماتیک فریم ویر مودم را فعال کنید و بعد نام شبکه وای فای (SSID) را تایید یا تغییر دهید. در نهایت، باید رمزعبور پنل مدیریتی را عوض کنید تا وارد تنظیمات اصلی شوید.

رابط کاربری و ظاهر پنل مودم 715 مشابه دیگر مودم های سیم کارتی هواوی است و مقداری قدیمی و بدریخت نشان می دهد.

در همان صفحه اصلی، می توانید شرایط شبکه و اتصال، اپراتور و آنتن دهی را ببینید:

از منوی SMS و Update و Statistics که بگذریم و تکلیف شان معین است؛ گزینه ها و تنظیمات مهم در منوی Settings قرار دارند:

تقریبا این پنل همه تنظیمات مهم و مورد احتیاجتان را به جز قفل باند و قفل دکل دارد؛ از جمله وی پی ان، آی پی داینامیک، فایروال، سرور مجازی، DMZ، نت، کنترل والدین و …

جایی پیدا نکردیم که مثلا بگردد فرکانس رادیویی متصل شده را نشان بدهد یا شرایط تجمیع فرکانس و MIMO را بگوید؛ در حالی که می توانید این مودم تا 3CA را پشتیبانی می نماید.

تست و آنالیز مودم Huawei B715

سرعت لود و شناسایی شبکه های موبایل مودم 715 رضایت بخش است. ما هر سیم کارتی از ایرانسل، همراه اول، شاتل و غیره روی آن انداختیم؛ بدون احتیاج به ، سریعا شناسایی و وصل شد جز سیم کارت TD LTE ایرانسل که گفتیم از باند 42 پشتیبانی نمی نماید.

سرعت وای فای این مودم هم ستودنی است و به راحتی می توانید در یک خانه آپارتمانی 150 متری از این مودم بهره ببرید.

کیفیت اینترنت و روانی و بدون قطعی آن هم خوب بود و در مدت استفاده، مسئله ای مشاهده نشد. پینگ های تست های گرفته شده هم نشان می دهند که همواره کمترین تاخیر را داشته است.

با سیم کارت شاتل موبایل، سرعت دانلود از 70 مگابیت تا 140 مگابیت در وسط روز و شلوغی شبکه، در نوسان بود. پینگ اینترنت از 29 تا 33 میلی ثانیه و آپلود زیر 30 مگابیت بود:

اینترنت ایرانسل، شرایط پینگ بهتری داد و به 17 تا 19 میلی ثانیه رسید. سرعت دانلود هم عموما بالا 120 مگابیت و در برترین حالت نزدیک به 150 مگابیت می رسید. سرعت آپلود بین 30 تا 35 مگابیت بود:

در همراه اول که همواره در آزمایشگاه تست مودم ما ضعیف ترین اینترنت موبایل است؛ سرعت دانلود به 40 مگابیت و سرعت آپلود نزدیک به 25 مگابیت و پینگ هم 50 میلی ثانیه نشان داد:

در تست سرعت اینترنت با گوشی و وای فای 6 روی فرکانس 5 گیگاهرتز، سرعت های بهتری ثبت شد. مثلا، سرعت اینترنت ایرانسل زیر 140 مگابیت نمی آمد یا سرعت اینترنت همراه اول به 50 مگابیت رسید.

این تست ها نشان می دهند مودم هواوی B715 دارای تجمیع فرکانس اتوماتیک است و گیرندگی سیگنال نسبتا خوبی هم دارد و می تواند روی نت همراه، حرف هایی برای گفتن داشته باشد؛ به ویژه در نقاطی که آنتن دهی ضعیف است.

قیمت مودم هواوی B715

هرچه گشتیم؛ نتوانستیم قیمت ریالی از این مودم در ایران به دست بیاوریم اما در معدود دفعاتی که شاهد عرضه آن در فروشگاه ها بودیم؛ محصول مقرون به صرفه قیمت یا خوش قیمتی نبود.

قطعا قیمت مودم هواوی B715 بالای 5 میلیون تومان و حتی شاید نزدیک به 7 الی 8 میلیون تومان باشد؛ هم قیمت با مودم هایی مانند یا حتی که خوب خرید آن ها منطقی تر به نظر می رسد.

ضمن اینکه مودم 715 را نمی توان نو و آک در ایران یافت و بیشتر به صورت استوک است که ارزش خرید آن را پایین می آورد.

حرف آخر

اگر مودم هواوی B715 از اینترنت TD LTE هم پشتیبانی می کرد؛ احتمالا محبوبیتی بیشتر از مودم هواوی B622 و هواوی L01 و L02 داشت.

همه معینات خوب، سرعت بالا، کانکتورهای آنتن خارجی، درگاه های ارتباطی کامل و کیفیت ساخت اش، فدای اینترنت تی دی شده و در ایران نیز با قیمت بالایی به فروش می رسد؛ آن هم به صورت استوک!

اگر مطمئن هستید فقط یک مودم سیم کارتی برای اینترنت FDD می خواهید و فعلا قصد خرید مودم 5G را ندارید؛ مودم 715 هواوی برایتان آغوش باز نموده است.

مزایا:

1- کیفیت ساخت بسیار بالا

2- دارای کانکتورهای آنتن خارجی + دو آنتن خارجی

3- سرعت دانلود بسیار خوب

4- پینگ پایین با آنتن خارجی

5- امکانات ارتباطی کامل

معایب:

1- از اینترنت TD LTE پشتیبانی نمی نماید

2- پنل کاربری معمولی

3- قیمت بالا

نکته: این آنالیز با همکاری شرکت مهام الکترونیک صورت گرفته است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 5 شهریور 1403 بروزرسانی: 5 شهریور 1403 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2379

به "آنالیز مودم هواوی B715: همه چیز خوب اما جای TD LTE خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودم هواوی B715: همه چیز خوب اما جای TD LTE خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید