آنالیز تداوم خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار واصله، آنالیز تداوم خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی صورت پذیرفت.

آنالیز تداوم خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی

سمیرا عرب، دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و هنرمند کارگاه خاتم سازی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه در نشست هنرهای سنتی به روایت اثر تداوم خاتم معرق از دوره قاجار تا به امروز، خاتم کاری را یکی از روشهای تزئین اشیای چوبی دانست که از دوره آل مظفر شروع و تا به امروز تداوم یافته است.

او با بیان اینکه این هنر در هر دوره ویژگی های منحصر بفردی داشته که سبب پویایی آن شده، توضیح داد: شیوه خاتم کاری در دوره قاجار با مؤلفه های نوآوری همراه بوده که بعضی نه تنها تا دهه های اخیر تداوم یافته اند بلکه در موارد بسیاری با خلاقیت و نوآوری هایی تا دهه های اخیر روبرو است .

این هنرمند در ادامه به بیان مواردی در مورد تداوم خاتم معرق در میز تحریر و جایگاه تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پرداخت و گفت: این اثر حاصل کوشش و زحمات هنرمندان کارگاه خاتم کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی (اداره کل هنرهای زیبای سابق) بوده که در دهه 40 خورشیدی ساخته و تا به امروز در این گنجینه محفوظ است.

به گفته عرب، مؤلفه های نوآوری در خاتم کاری دوره قاجار در این اثر نه تنها نشانی از استمرار و پویایی این هنر بود، بلکه همیشه نوآوری هایی نیز در آثار پدیدار گشته است.

او اضافه کرد: از جمله این مولفه ها به میتوان به تنوع مواد اولیه و ساخت خاتم پره ای که از دوره قاجار به خاتم کاری اضافه کرده شده، اشاره نمود.

این هنرمند اظهار کرد: پس از دوره قاجار نه تنها دو مورد یاد شده در آثار مشاهده می گردد، بلکه مواردی همانند تنوع استفاده از حائل در خاتم معرق را در آثار نیز شاهد هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2101

به "آنالیز تداوم خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تداوم خاتم معرق در میز تحریر محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید