فاصله زمین تا آسمان فراوری تیلاپیا در ایران و کشورهای عربی

به گزارش مجله خبری تیرول، مرکز تحقیقات ملی آبزیان شور بافق که تنها فراوریکننده تیلاپیای کشور محسوب می گردد، برای توسعه اقتصادی کشور و بهره مندی از منابع موجود در راستای مقابله با شرایط اقلیمی کنونی و خشکسالی، توسعه تکثیر و پرورش این گونه را در نظر دارد، با این حال تبدیل این مرکز به قطب فراوری تیلاپیای خاورمیانه نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه و همت تمامی عوامل مربوطه در توسعه صنعت پرورش ماهی تیلاپیا دارد.

فاصله زمین تا آسمان فراوری تیلاپیا در ایران و کشورهای عربی

ماهی تیلاپیا گونه ای گرم آبی است که به دلیل سازگاری با آب های شور و مقاومت بالا در برابر شرایط، برای پرورش و تکثیر در کشوری خشک و کم آب مانند ایران توصیه می گردد و این ماهی به دلیل قیمتی ارزان و طعم مطلوب از استقبال و ارزش غذایی بالایی نیز در میان مردم بهره مند است.

محمد زاده رحمانی، فرماندار بافق در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به ضرورت تقویت برنامه ریزی جهت تسهیل ورود بخش خصوصی به فراوری تجاری ماهی تیلاپیا، اظهار می کند: با پیگیری های انجام شده موانع صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا رفع گردیده و شاهد ظرفیت سرمایه گذاری 26 میلیارد تومانی بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

وی می گوید: عملیات عمرانی ایجاد سازه های گلخانه ای بخش خصوصی در نیمه اول امسال شروع گردیده به طوری که بخش خصوصی در زمینه تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا با ایجاد این سازه ها گام موثری برداشته و ارتباطی قوی و پایدار با بخش تحقیقات، بخش اجرا و تمامی ارکان های شهرستان بافق برقرار گردیده است.

امکان فراوری سالانه 20 هزار تن تیلاپیا در بافق

مرتضی علیزاده، رییس مرکز تحقیقات ملی ماهیان آب های شور بافق با اشاره به اعمال سرمایه گذاری دو میلیارد تومانی بخش خصوصی در بخش پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا، به خبرنگار خبرنگاران می گوید: قرار است یک شرکت خصوصی که در حوزه ماهی تیلاپیا، دانش بنیان گردیده است، به طور ویژه طی دو سال آتی در حوزه ماهی تیلاپیا سرمایه گذاری کند و از امکانات این مرکز تحقیقاتی نیز بهره مند گردد.

وی، کشورهای عربی را در فراوری خاورمیانه نسبت به مرکز ملی بافق در صندلی بالاتری می داند و عنوان می نماید: مرکز تحقیقات بافق در صورتی می تواند در خاورمیانه حرفی برای زدن داشته باشد که پیش بینی فراوری 5 میلیون بچه ماهی تا سال آینده محقق گردد.

این مسئول ابراز امیدواری می نماید که با فراوری سالانه 20 هزار تن از این گونه ماهی به قطب تیلاپیای خاورمیانه تبدیل شویم.

وی در مورد اهمیت این مرکز در بافق تصریح می نماید: علاوه بر گردش اقتصادی و اشتغال زایی برای این شهرستان، گردشگری اکوتوریسم نیز در بافق رنگ و بوی دیگری خواهد گرفت به ویژه برای افرادی که مشتاق و علاقمند دیدن سیستم ها و نحوه پرورش این ماهی هستند، به نوعی جاذبه مبدل خواهد شد.

علیزاده، تیاپیا را نوعی ماهی گرم زیست و سازگار به اقلیم های گرم می خواند و می گوید: این ماهی علاوه بر سازگاری با آب های شور، قابلیت رشدی سریع دارد و از تراکم پذیری بالایی نیز برخوردار است به طوری که در هر مترمکعب، امکان پرورش 100 کیلوگرم از این ماهی وجود دارد.

وی با اشاره به این که پرورش تیلاپیا باید در محیط های بسته رخ دهد، ادامه می دهد: سیستم های پرورش این ماهی باید بسته باشد چرا که این ماهی قابلیت زندگی در محیط هایی با دمای بین 28 تا 32 درجه سانتیگراد را دارد لذا در محیط هایی بدون تغییرات آب و هوایی مانند گلخانه ها، قابل تکثیر و پرورش است.

این مسئول، ماهی تیلاپیا را گونه ای قابل تکثیر و پرورش از طریق سیستم آکواپنیک عنوان و اضافه می نماید: این گونه می تواند با گیاهان نیز پرورش داده گردد و این قابلیت که نوعی از پرورش آبزیان برای مقابله با شرایط خشکسالی است نیز در این ماهی گرم آبی وجود دارد.

علیزاده، بافق را یکی از شهرهای مستعد پرورش تیلاپیا می خواند و اظهار می نماید: خوشبختانه بافق از نظر اکولوژیکی محیطی بسته و بدون ارتباط با آب های آزاد است و سیستم های گلخانه ای نیز در این شهرستان ایجاد گردیده اند.

وی با تاکید بر این که مرکز تحقیقات با مساحت دو هکتار، سازه ای مناسب برای فراوری بچه ماهی و دستاوردهای تحقیقاتی است، می گوید: این مرکز فراوریکننده تیلاپیا نیست بلکه فراوریکننده دستاوردهای تحقیقاتی است و علاوه بر آن در مورد سیستم پرورش، غذا و علم پرورش ماهی تیلاپیا نیز تحقیق و پژوهش می گردد.

فراوری تیلاپیا با اجرای سیستم های آکواپونیک

محمد زارع، مدیر مرکز شیلات استان یزد هم با اشاره به ورود فراوری ماهی تیلاپیا به چرخه شیلات یزد به عنوان یکی از سیاست های استان در راستای مقابله با تاثیرات خشکسالی، تصریح می نماید: این گونه گرم آبی و سازگار، به دلیل تراکم پذیری بالا از ارزش غذایی بالایی بهره مند است و از طرفی نسبت به زیست در آب های شور نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

وی، اجرای سیستم آکواپونیک شامل فراوری توام ماهی و گیاه در گلخانه های کشاورزی را به عنوان یکی از جدیدترین طرح های فراوریی در سراسر جهان معرفی می نماید و می گوید: بهره برداری بهینه از حداقل آب مصرفی، فراوری سالم و ارگانیک انواع گیاهان و آبزیان با استفاده از سیستم آکواپنیک قابل انجام است و خوشبختانه ماهی تیلاپیا به خوبی با این روش قابل تکثیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 25

به "فاصله زمین تا آسمان فراوری تیلاپیا در ایران و کشورهای عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله زمین تا آسمان فراوری تیلاپیا در ایران و کشورهای عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید