شما چه نمره ای به این بازدیدکنندگان می دهید؟

به گزارش مجله خبری تیرول، یک فعال میراث فرهنگی استان فارس، عدد صفر را برای فرهنگ عمومی بازدیدکنندگانِ آتشکده ساسانی جهرم هم زیادی می داند و می گوید: این عدد، بی توجهیِ تام مسئولان فرهنگی در این منطقه تاریخی در استان فارس را هم شامل می گردد.

شما چه نمره ای به این بازدیدکنندگان می دهید؟

به گزارش خبرنگاران، تصاویری که محمود اکسیری فرد از این بنای تاریخی ثبت نموده خود گواه ادعایش است. وندالیسم فرهنگی روی دیوارهای سفید آتشکده، زباله های سرگردان در فضاهای داخلی و بیرونی این محوطه تاریخی، نم گرفتگی دیوارها، ته مانده های سیگارها و نشانه دود سیاه روی بدنه آتشکده به خوبی این وضعیت را تصویر می نمایند.

تصویری که در کنار تابلوی ثبت ملی این بنای تاریخی در ناحیه جنوبی شهر جهرم و دامنه شمالی رشته کوه البرز بیشتر غمگین تان می نماید تا این که اگر ثبت نگردیده بود، می شد دل خوش داشت به این که میراث فرهنگی هنوز این بنا را نشناخته تا از نظر فیزیکی و حفاظتی، حمایت اش کند.

آتشکده باقی مانده از دوره ساسانی که مردم محلی آن را با نام قدمگاه می شناسند و حتی یکی از معابد آناهیتا نامیده می گردد که به نیایش زنان اختصاص داشته و آن قدر اهمیت داشته که دهم شهریور 1355 با شماره 1319 در فهرست آثار ملی ایران ثبت نمایند.

اکسیری فرد در گفت وگو با خبرنگاران در مورد وضعیت این بنای تاریخی می گوید: ساختمان این آتشکده از یک صحن مرکزی و اتاق هایی که به آن متصل گردیده اند تشکیل گردیده است، صحن مرکزی زیرزمینی دارد که به صورت اتاق زیر آن قرار گرفته است، با توجه به شاخصه های این بنا، می توان آن را اثر باستانی شاخص جهرم و شناخته گردیده ترین اثر باستانی بین مردم منطقه دانست.

وی با بیان این که در سال های اخیر متاسفانه بی توجهی سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادها به این اثر تاریخی در شهر جهرم به وضوح دیده می گردد، ادامه می دهد: تا کنون هیچ کوشش چشمگیری برای مرمت، بازسازی یا نگهداری این اثر صورت نگرفته است. بخش هایی از این بنا با بی دقتی و سهل انگاری بازسازی گردیده به گونه ای که بافت تاریخی اش را مخدوش نموده است و بخش های زیادی از این بنا که احتیاج به بازسازی دارند، هنوز بازسازی نگردیده و رو به تخریب اند.

او با تاکید بر این که میراث فرهنگی و سایر سازمان های ذیربط حتی اقدامی برای تمیز نگه داشتن این بنا انجام نمی دهند، می گوید: به گونه ای که در هر بخش از این بنا زباله جمع گردیده است، از سوی دیگر هیچ حفاظتی از این بنای تاریخی نمی گردد و در نقاط مختلف محوطه نیز نشانه های روشن کردن آتش به چشم می خورد، از سوی دیگر در صحن مرکزی قدمگاه اثر تردد لاستیک موتور که گویا حرکات اکروباتیک انجام می دهند، به چشم می آید.

وی همچنین به انباشته شدن ته سیگار، پاکت خالی سیگار و سرنگ در گوشه های مختلف قدمگاه اشاره می نماید و می افزاید: با توجه به قدیمی بودن این موارد، به نظر می رسد هیچ اقدامی برای جمع آوری و تمیز کردن این بنا انجام نمی گردد. در چند گوشه از قدمگاه مدفوع خشک گردیده انسان دیده می گردد که نشان می دهد این زباله ها مدت زیادی آنجا قرار داشته اند. ته مانده پاکت های چیپس، جعبه های پیتزا، بطری های پلاستیکی خالی و سایر زباله هایی که در آنجا ریخته و جمع آوری نگردیده اند چهره نامطلوبی به این اثر باستانی داده اند، در محوطه نیز آثاری از مدفوع سگ و دام دیده می گردد.

این فعال میراث فرهنگی، با اشاره به چشم انداز منحصر به فرد این بنا، در شهر جهرم، ادامه می دهد: جوانان شب ها در این مکان تجمع می نمایند و حتی به راحتی روی سقف این بنا می روند و به استعمال دخانیات می پردازند، بدیهی است که زباله های حاصل از این جمع ها در این بنا باقی می ماند و از آنجا که این بنا تمیز نمی گردد، چهره ای نامطلوب به آن می دهد.

او با بیان این که جمع شدن افراد بر سقف این بنا نیز تا اندازه ای باعث تخریب آن گردیده است، می گوید: سقف قدمگاه کاملا عایق نگردیده است. دیوارهای این بنا نم زده اند و بر اثر رطوبت در حال تخریب اند. از سویی روی همه دیوارهای داخلی با زغال یادگاری نوشته اند، به گونه ای که هیچ دیواری از این نوشته ها در امان نمانده است و حتی بسیاری از دیوارها به دلیل روشن کردنِ آتش، دوده گرفته اند.

تصاویر این گزارش توسط محمد اکسیری فرد ثبت گردیده اند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 47

به "شما چه نمره ای به این بازدیدکنندگان می دهید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شما چه نمره ای به این بازدیدکنندگان می دهید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید