مقاله: آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب

به گزارش مجله خبری تیرول، آنتارکتیکا از یخ پوشیده شده، اما همچنین رکورد بلندترین رشته کوه ها را نیز به خود اختصاص داد؛ رشته کوهی به نام گامبورتسو Gamburtsev که 1207 کیلومتر در این قاره کشیده شده است. بلند ترین قله های این رشته کوه نزدیک به 2743 متر ارتفاع دارند که یک سوم ارتفاع بلندترین کوه زمین، کوه اورست Mount Everest محسوب می گردد. نکته ای که کوه های گامبورتسو Gamburtsev را منحصر به فرد می سازد این است که آن ها زیر یخ و برف آنتارکتیکا مدفون شده اند؛ دقیقا زیر 4800 متر یخ. گفته می گردد اندازه و ابعاد رشته کوه گامبورتسو Gamburtsev به اندازه و ابعاد کوه های آلپ در اروپا شباهت دارد. براساس آمار، این رشته کوه طوری به نظر می رسد که انگار بخشی از یک شکاف است.

مقاله: آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب

آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان دارای توده های یخ بسیار عظیم چند تنی است که از گوشه های یخچال ها شکسته و جدا شده اند. این توده های یخ می توانند از یک تکه کوچک که شما در لیوان نوشیدنی می اندازید تا توده های عظیم شناور که آب شدن آن ها دهه ها زمان می برد و می توانید با هلیکوپتر روی آن ها بنشینید در اندازه و شکل تفاوت داشته باشند. 90 درصد کل هر کدام از این توده ها در زیر آب قرار دارند. توده های کوچک یخ برگی بیت bergy bit و توده های یخ بزرگ گرولر growler نامیده می شوند و توده های یخ بسیار بزرگ که بیشتر از 5 متر ارتفاع داشته باشند، آیسبرگ iceberg نام دارند. در مارس سال 2000، یک توده یخ از طاقچه یخی عظیم راس Ross شکسته و جدا شد که 273 کیلومتر طول و 40 کیلومتر عرض داشت؛ اندازه هایی که به اندازه های یکی از ایالت های بزرگ کشور آمریکا شباهت دارند.

آنتارکتیکا دارای چندین آتشفشان غیر فعال است؛ اما دو آتشفشان فعال در آن وجود دارند که یکی از آن ها در جزیره دیسپشن Deception Island و دیگری با نام کوه اربوس Mount Erebus در جزیره راس Ross Island قرار گرفته است. جزیره دیسپشن Deception Island جایگاه یک نوع بسیار نایاب از آتشفشان است؛ آتشفشانی که زیر کیلومترها یخ آنتارکتیکا قرار گرفته و فوران های زیر یخچالی دارد؛ یعنی تمامی فعالیت های آن در زیر سطح آب و یخ اتفاق می افتند. آتشفشان دیگر این قاره به نام کوه اربوس Mount Erebus جنوبی ترین آتشفشان فعال روی کره زمین است و ششمین قله برجسته مرتفع در این قاره به شمار می رود. کوه اربوس Mount Erebus همچنین جایگاه تنها دریاچه مواد مذاب بوده که با وجود محیط بسیار سرد و منجمد حالت مایع خود را حفظ کرده است.

منبع مقاله: آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب

انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1919

به "مقاله: آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آنتارکتیکا یا قاره جنوبگان ، قاره ای فراموش شده اما دیدنی و جذاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید