سالانه حدود 200 موتورسیکلت برگه معاینه فنی می گیرند ، تاکسی های تهران مستهلک هستند

به گزارش مجله خبری تیرول، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران گفت: با وجود آنکه طبق قانون همه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه موتوری و خودرو ها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند، اما بر اساس آمار ها از مجموع موتورسیکلت های تهران تنها حدود 200 موتور به مراکز معاینه فنی مراجعه می نمایند و همچنین بر اساس آزمون معاینه فنی کنار جاده ای که از سوی ستاد معاینه فنی خودرو تهران اجرا شده است، از 5499 کامیون که در تهران تردد می کردند، 10 درصد فاقد هرگونه معاینه بودند.

سالانه حدود 200 موتورسیکلت برگه معاینه فنی می گیرند ، تاکسی های تهران مستهلک هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسین مقدم در جریان بازدید شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از مرکز معاینه فنی نیایش، درباره جزئیات معاینه فنی اعلام کرد: در شرایط فعلی 17 مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین سه مرکز خودرو های سنگین، هشت واحد سیار و 10 خط معاینه موتور سیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد، اما در این زمینه باید توجه کرد که با وجود الزام قانون به دریافت گواهی معاینه فنی از سوی تمامی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور از مجموع موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می نمایند، در سال شاید 200 موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می نمایند. از سوی دیگر سه مرکز سنگین هم برای معاینه فنی اتوبوس های شهری و خودرو های حمل پسماند استفاده می شوند که اساسا خودرو های پسماند از معاینه فنی استفاده نمی نمایند.

وی اضافه نمود: از نظر پراکندگی هم ایستگاه های معاینه فنی در سطح شهر تهران شرایط مناسبی دارند و فقط مشکل کمبود مرکز در مناطق یک و 2 وجود داشت که به دلیل گران بودن زمین مشکل این مناطق با ایجاد واحد های سیار پوشش داده شد. در مجموع 56 خط معاینه فنی خودرو داریم که از این میان طبق تکلیفی که معین شده، 62 درصد خطوط یا با سرمایه گذاری کامل و یا به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده است. از سوی دیگر ستاد معاینه فنی و مراکز آن به جز کارمند بخش خصوصی 193 نفر نیرو دارد که این تعداد با توجه به حجم کار بسیار کم است.

تنها 8 درصد از اتوبوس های شرکت واحد، آلاینده هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره سهم عوامل مختلف مردودی خودرو ها در معاینه فنی اعلام کرد: 21 درصد خودرو ها از تست آلایندگی مردود می شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست. درباره اتوبوس های شرکت واحد هم باید گفت تنها هشت درصد از اتوبوس ها در تست آلایندگی مردود می شوند، اما 80 درصد از آن ها از نظر فنی مردود می شوند که 30 درصد مردودی ها به دلیل ترمز، چهار درصد به دلیل نقص موتور و 47 درصد به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فنی مردود شدند و علت آن هم این است که اتوبوس های شرکت واحد، فرسوده هستند از همین رو باید در نظر گرفت معاینه فنی معیار مناسبی برای معین فرسودگی خودرو ها نیست و اغلب نتیجه معاینه فنی اتوبوس های شهری تا یک ماه بیشتر نامعتبر است.

تاکسی های تهران مستهلک هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره شرایط معاینه فنی تاکسی ها گفت: اگرچه تخفیف هایی برای معاینه فنی تاکسی ها در نظر گرفته شده، اما مشکل معاینه فنی تاکسی ها در این نیست بلکه اصل ماجرا این است که تاکسی ها به دلیل استهلاک و فرسودگی برای دریافت معاینه فنی باید حداقل دو میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی نمایند. باید گفت 51 درصد تاکسی ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می شوند. از همین رو باید تدابیری اندیشید که تاکسی ها دو تا چهار بار در سال برای معاینه فنی مراجعه نمایند و همچنین تاکسی های تهران فقط از مراکز معاینه فنی تهران گواهی دریافت نمایند. از 194 هزار تاکسی، می گیرند و مابقی از خارج شهر اقدام می نمایند. اگر این دو موضوع در شورای شهر تهران تصویب گردد می توان بر معاینه فنی تاکسی ها نظارت کرد.

وی گفت: به صورت حدودی از 78 هزاردستگاه تاکسی 75 درصد از آن دارای سن کمتر از ده سال و 25 درصد از آن با سن بالاتر از ده سال است که با توجه به این عمر ناوگان سالانه بایستی در حدود 194 هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه اول داشته باشند. اما از این میزان تنها 46 هزار مورد یعنی 30 درصد برای معاینه فنی مراجعه نموده اند.

تقاضای مالکان خودرو برای دریافت معاینه فنی برتر

او اضافه نمود: در سال 1398 در مجموع 50 درصد از خودرو ها متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بودند که تعداد 394 هزار خودرو معادل 33 درصد معاینه فنی برتر دریافتد. همچنین تعداد 58 هزار دستگاه خودروی غیرمشمول هم برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.

خودرو های فرسوده دستکم 4بار معاینه فنی شوند

مقدم درباره بازنگری در ضوابط تردد خودرو های فرسوده گفت: با توجه به شرایط مالی کشور امکان جایگزینی خودرو هایی که سن بالایی دارند بویژه خودرو های خارجی با خودرو های جدید وجود ندارد از همین رو پیشنهادی در این زمینه به سازمان محیط زیست ارسال کردیم که این خودرو ها تا چهار بار در سال ملزم به انجام معاینه فنی باشند و همچنین معاینه فنی را از مرکز معاینه فنی کلانشهر ها دریافت نمایند. تردد این خودرو ها باید سختگیرانه باشد و در فاز بعدی برای آن ها عوارض هم در نظر گرفته گردد.

10 درصد کامیون های عبوری در تهران فاقد هرگونه معاینه هستند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده ای اضافه نمود: یکی از اقداماتی که دنبال می گردد اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده ای است به صورتی که در 21 نقطه تهران به صورت تصادفی آزمون آلایندگی گرفته و در نتیجه این آزمون معین شد از پنج هزار و 499 کامیون که در تهران تردد می کردند، 90 درصد معاینه فنی داشتند، اما 10 درصد فاقد هرگونه معاینه بودند که این آزمون در شهریور ماه سال جاری به صورت مجدد اجرا می گردد.

مقدم درباره معاینه فنی خودرو های جمع آوری پسماند گفت: 90 درصد خودرو های پسماند استیجاری هستند و هنوز نتوانستیم پیمانکاران این خودرو ها را ملزم به دریافت معاینه فنی کنیم. اگرچه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام نموده که اخذ معاینه فنی به عنوان جزئی از قرارداد با پیمانکاران در نظر گرفته شده، اما بعید است که اجرایی گردد. در این زمینه نخست هویت خودرو ها معین و یک بانک اطلاعاتی از آن ها تهیه می گردد. مجموعه پسماند 3000 خودرو دارد که باید آمار این 3000 خودرو اعلام گردد تا بتوان معاینه فنی آن ها را آنالیز کرد و در این زمینه باید به پیمانکاران فشار وارد گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1237

به "سالانه حدود 200 موتورسیکلت برگه معاینه فنی می گیرند ، تاکسی های تهران مستهلک هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه حدود 200 موتورسیکلت برگه معاینه فنی می گیرند ، تاکسی های تهران مستهلک هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید